4. Maak je eigen tekening

Ontwerp je eigen tekening en speel pictonary

Een sprite kan je niet enkel laten bewegen, maar je kan deze sprite ook laten tekenen. Scratch heeft hiervoor een extra module voorzien met commando’s die jij kan gebruiken. In onderstaande opdracht wordt uitgelegd hoe je een huis kan tekenen door gebruik te maken van de “Pen commando”. Aan jou om vervolgens je eigen tekening te maken. Gebruik hiervoor maar je eigen fantasie. Eens je tekening gemaakt is kan je deze aan je klasgenoten tonen en kunnen zij ondertussen raden welke tekening je sprite tekent. Veel plezier!

WAT LEER JE IN DEZE OPDRACHT?

  • een sprite laten bewegen
  • toevoegen van de Pen-Commando's
  • "wacht" blok gebruiken
  • "herhalingsblok" gebruiken
  • "eigen blok" leren maken

Druk op de spatiebalk om het programma nadat je op het vlagje hebt geklikt om de tekening te starten. 

OPDRACHT UITWERKEN: 

Je hebt ondertussen een aantal tekentechnieken geleerd. Nu is het aan jou om zelf op verkenning te gaan en een eigen tekening te maken. Is je tekening af? Laat diedan eens zien aan je klasgenoten. Kunnen zij raden wat je tekening uiteindelijk gaat worden? Veel plezier!

 

Voorbeeld

Wil je even een voorbeeld bekijken? Download onderstaand bestand en load dit op in je eigen scratch-account. Je kan dan de code hergebruiken en wijzigen. 

 

Ga naar "Bestand" ==> "Upload van je computer" ==> zoek het gedownloade bestand en selecteer dit. Druk vervolgens op open. 

! Opgelet. Het bestaande scratch-project wordt vervangen. Zorg er dus voor dat je je eigen project hebt opgeslagen.